Goed leiderschap vraagt om

Ontwikkeling

Leergang 'Op Koers'

 

Speciaal voor startende schoolleiders hebben wij een leergang ontwikkeld. Deze leergang is ontwikkeld door een aantal ervaren (interim) schoolleiders die allemaal ooit begonnen zijn. Het gevoel dat je het allemaal zelf maar moet ontdekken, geen tijd om even stil te staan, om zelf te ontwikkelen en zo te groeien in jouw nieuwe rol als schoolleider! Wij willen je graag op weg helpen waarbij we de dagelijkse praktijk centraal zetten. We bieden een online platform, je bouwt aan je netwerk en gaan met een tweedaagse de diepte in. En dat is nog niet alles. Kijk voor alle info op de speciaal ontworpen site: https://startendeschoolleideropkoers.nl/ en meld je aan!

Schoolleiderstraject PO/VO

 

In samenwerking met SamenWerkt verzorgen wij een schoolleiderstraject voor schoolleiders uit zowel het primair onderwijs (PO) als het voortgezet onderwijs (VO). Samen met Adrian Roest (mede-auteur van het managementboek “Als elke stem telt”) verzorgen we een traject waarbij we zes maanden met elkaar meelopen, intervisie doen en de diepte in gaan. Dat kunnen leiderschapsvraagstukken zijn, maar ook praktische zaken van alledag in jouw school. Eén van de begeleiders zal je persoonlijke coach zijn gedurende het traject. Voor alle schoolleiders zeer geschikt om met en van elkaar te leren!

Interesse in zo’n traject? Mail naar adrian@samenwerkt.nu of gert@vandenheuvelonderwijs.nl 

 

 

Ontwikkeling is niet het vullen van een emmer, maar het ontsteken van een vuur

#ontwikkeling

Onlangs was ik op lesbezoek in een onderbouwgroep. Omdat het Montessori onderwijs is, kiezen kinderen tijdens hun werktijd zelf wat ze gaan doen. Op deze school is het credo dat het onderwijs de kinderen volgt en niet andersom (zoals we dat helaas vaak wel zien). Dat vraagt veel van de leerkracht, want je wordt gedwongen continue de ontwikkeling van elk kind scherp te hebben en te volgen. Daar pas je jouw onderwijs op aan, met alle tools die je daarvoor geleerd hebt. 

Deze jongen koos voor een letterlesje en nadat het gevoel in de vingertoppen gestimuleerd was ging hij de schrijfbewegingen maken van de letter “a”. Tot mijn verbazing zette hij kort daarna een blinddoek op en ging over de letters heen. “Zo stimuleren we alle zintuigen bij het leren van letters”, aldus de leerkracht.

Precies zo willen wij onze ontwikkeltrajecten inzetten. Natuurlijk hebben we er over nagedacht en hebben we veel bagage om in te zetten. Maar wij willen met onze trajecten jou in je ontwikkeling volgen en niet andersom. Daarbij willen we alle zintuigen inzetten en niet alleen je hoofd. Aikido is een mooi voorbeeld wat wij in kunnen zetten: een fysieke trainingsmethode die als spiritueel doel heeft dat je kunt handelen vanuit zelfvertrouwen en autonomie en in staat bent om te luisteren en te zoeken naar creatieve oplossingen. Wil je meer weten over onze aanpak? Laat gerust van je horen! 

Ontwikkeling

in organisatie, beleidsplannen of teams?

Naast de bovengenoemde ontwikkeltrajecten voor jou als schoolleider kunnen wij ook allerlei trajecten op maat aanbieden. Wil je  bij jouw school kijken of je organisatiestructuur nog dienend is aan het team en de leerlingen? Of ben je op zoek naar ondersteuning voor een missie-visie traject? Moet er een nieuw meerjarenbeleidsplan komen of jaarplannen en worstel je met draagvlak creëren bij alle stakeholders? Of wil je wellicht de samenwerking binnen je MT versterken? 

Voor al deze vragen kunnen wij een traject op maat aanbieden. In samenwerking met verschillende partijen maken wij de sterkste combinatie van specialisten afgestemd op jouw vraag!  Ik kom graag langs om een kopje koffie te drinken (en dan neem ik iets lekker mee).

Wat zeggen partners

over onze samenwerking?

 

 

Een versterkende en soepele samenwerking waar Gert zijn enorme kennis van het onderwijs en hoe veranderopgave te leiden, samenkomt met onze wereld van het faciliteren.

Een mensgerichte samenwerking die het onderwijs steunt bij hun veranderopgave. Steunt om te komen tot scherpere plannen, krachtigere samenwerking én echte uitvoering!

Een samenwerking die gebaseerd is op vertrouwen, gedrevenheid, doen wat nodig is, gelijkwaardigheid, transparantie, positief kritisch zijn en enthousiasme.

Met Gert slaan we de handen ontzettend graag ineen om meer maatschappelijke impact in het onderwijs te creëren.

Maaike Sauerborn

directeur, VanStrategie

 

Sinds 3 jaar trekken Gert en ik met elkaar op. Onze gedeelde passie voor onderwijs, met name de mensen die hun prachtige werk hierin verrichten, is wat ons drijft.

Gert is een zeer inspirerende onderwijsman in hart en nieren. Hij ziet altijd kansen en mogelijkheden om scholen naar een hoger plan te brengen, met oog voor de mensen die het bijzondere onderwijsvak mogen uitoefenen.

Hij inspireert mij met zijn enthousiasme, z’n ideeën, visie en brede kennis van zaken.

Daarom is de samenwerking tussen VandenHeuvel Onderwijs en L’Estro armonico zo succesvol: visie, inspiratie, strategie en onderwijskennis-uit-de-praktijk komen samen om bij te dragen aan gelukkige leerlingen, docenten, schoolleiders en medewerkers in sterk en mooi onderwijs!

Esther Uitman - van der Leest

Oprichter en coach, L'Estro armonico

 

Gert werkt al 100 jaar in het onderwijs en heeft ervaring als schoolleider binnen zowel het PO als VO.

Gert en ik zijn goede vrienden, kunnen lezen en schrijven met elkaar en versterken elkaar ten behoeve van jou.

Onze ervaring op het gebied van samenwerken en onderwijs staan tot jouw beschikking 😉

Adrian Roest

Samenwerkt.nu

Wil jij jezelf, je team of je organisatie ontwikkelen?

Schroom niet en laat je contactgegevens achter, dan nemen wij binnen 24 uur contact met je op.

Dagelijks actief in het onderwijs

Mensgerichte trajecten

Al meer dan 25 jaar actief in het onderwijs